tirsdag den 26. januar 2010

Rotorua



Yeah!!!!!!!!!!!!!! Jeg fik Rainbow til at ringe til Urban hostel, hvor jeg havde mistet min externe hard disk og til min store overraskelse var den blevet afleveret kort efter jeg havde vaeret der. Der faldt en sten fra mit hjerte. Alle mine billeder er der. Jubiii!!!!

Turen I bussen fra Taupo til Rotorua var ret kort, ca 1 time. Rotorua er kendt for alle dens vulkaner. Byen ligger et meget aktivt sted, og beboerne faar aarligt en poster ind af doeren der fortaeller at de bor I et farligt omraade. Byen stinker virkelig af raadne aeg. Alle de svovlgasser der kommer fra undergrunden kommer ud gennem de mange gejsher mm og giver en forfaerdelig stank.
I dag har vi vaeret paa museum det meste af dagen. Rotorua Museum of art and historie. Det fortaeller bl.a. om Rotoruas historie, dets befolkningen og vulkanerne I omraadet. Selve museet ligget I et gammelt badehus. I gamle dage brugte man varmen fra underground til at opvarme vandet, saa man kunne give folk forskellige behandlinger. Det var ogsaa meget kendt for mudderbehandlinger. Alt I alt kan man finde ud af hvordan landskabet er blevet skabt og hvorfor gejsherne er lige her mm. Ret interresant. Vi fik ogsaa et indblik I hvordan haeren I New Zealand agerrede mod tyskerne.
Desuden saa vi ogsaa en gejsher der lugtede gevaldigt af age. Var serioest ved at falde om har aldrig I mit liv proevet noget saa slemt. Puhaa

Senere paa dagen skulle vi ud til en Maori Village. Det skulle vaeret ret sjovt at se. Vi blev hentet af den skoereste dame og hun fik ellers sat gang I faellessang og andre skoere ting. Vi skulle udbvaelge en hoevding som skulle foere os gennem landsbyen som de gjorde I gamle dage. Da vi ankom til landsbyen havde vi en lille cermoni hvor alle hoevdingene skulle sige goddag, (pande mod pande og naeste mod naese). Herefter var der lidt krigsdans og saa kom vi ellers rundt til forskellige smaa hytter hvor de bl.a. skrabede fiberne af bark til at lave toej.
Herefter fik vi endnu en et par danse, lidt sang og historie.
Saa var det tid til den beroemte mad Hangi som de laver I jorden. Det var bare laekkert. Tror vi alle fik spist nok til de naeste 4 dage. Mums.
Pa vejen tilbage stod den igen paa fallessang. Denne gang skulle hver nationalitet synge en sang. Vi valgte selvfoelgelig Barbie Girl, og vi havde ikke sunget mere end to ord foer hele bussen sang med. Drengene I bussen var et virkelig fin kor og gjorde meget ud af at synge Kens linjer. Ret sjovt.

Det var saa endnu en kulturel dag!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar