lørdag den 9. januar 2010

Franz Josef Glacier






Myten om Franz Josef glacier
The early Maori knew Franz Josef as a Ka Roimata o Hine Hukatere (Tears of the Avalanche Girl)
Legenden fortaeller om en pige som mister sin elskede. Han mister sit liv da han falder I doeden fra en af de lokale bjerge. Hendes flod af frysende taare danner glacierne.


Den mest fantastiske oplevelse at gaa fra groent beklaedte bjerge og op paa en glacier. Det tykkeste lag af det finsete hvide is som former sig saa smukt. Det er en unik oplevelse og hver tur er forskellig. Guiderne hakker trappetrin I isen saa der er ingen stier lavet naar man vandre rundt, da smeltet sne often fjerne dem. Det er FANSTASTISK!
Isen er saa fin og nogle steder ser det hele blaat ud. Kan slet ikke beskrive hvor smukt det er. Det er virkelig alle pengene vaerd!
Nogle steder skal man klemme sig igennem to store ismasser. Det var sinmpelthen saa sjovt og meget koldt og vaadt. Saa fedt.
Vores guide var vildt hyggelig og Merete, to Hollandske piger og jeg fik sunget og underholdt for hele gruppen. De synes det var ret hyggelig og vi havde det helt vildt sjovt.

Som altid laver jeg et eller andet stunt. Jeg sad ned da vi spsite frokost. Da jeg var faerdig skulle jeg saa vende mig om. I det jeg vender mig om for at saette foedderne I isen glemmer jeg at jeg har sko paa med hakker. Herefter formaar jeg at glide hele vejen ned at bjergsiden paa roeven med en skrigende guide loebende efter mig. Der skete heldigvis ikke andet end alle fik sig et godt grin da var forsikret om at jeg var okay. Mangle ville gerne have jeg gentog min fantastsike glidetur saa de kunne filme den. Hverken guiden eller jeg synes det var en god ide saa ikke mere af den slags pjat.

Vi har en lille hiking regl som gaar ud paa at den som falder 3 gange paa roeven giver en kold oel. Heldigvis lavede jeg kun en lille rutsjetur og desvaerre var der ingen af de andre der faldt mere end 2 gange. Ingen oel I denne omgang, men tilgengaeld en dejlig, braendene laekker hot chocolate. Mums!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar