søndag den 8. november 2009

Swaziland

Det har vaeret en smule hektisk her til morgen. Det startede med vi blev vaekket ved en halv seks fordi vores tur var blevet aflyst. Man skulle vaere 3 og vi var kun to. Tilgengaeld kom vi paa den tur vi allerhelst ville som ikke havde kunne lade sig goere dagen foer men som nu godt kunne. Det havde noget at goere med en mand som havde booket, Swazi highlight tour hjemmefra og saa var der lige plads til Merete og jeg. Dejligt!
Vores guide var selvfoelgelig englaender. Det er helt vildt saa mange vi har haft. han spurgte os hvad vi egenlig vidste om Swaziland og man maa sige at vi vidste mange negative ting. Der er knap under 1 mil. indbyggere og 30% har HIV. Gennemsnitsalderen er 37 aar. Det er helt vildt forfaerdeligt. Vi skulle snart faa et andet syn paa landet.
Vores foerste stop paa turen var et projektsted hvor kvinder fra hele Swaziland kommer og samler graes og andre materialer til at lave kurve, daekservietter, julepynt og mm. Det var helt fantastisk hvad de kunne lave ud af de materialer vi normalt smider ud.
Naeste stop var ude i et reservat. Her skulle vi se traditionel afrikans dans. Det var saa fint at se og hold da fast hvor de synger godt. Til sidst blev jeg hevet op sammen med et par stykker andre og skulle danse. Haha det var ret sjovt. Saa nu kan jeg danse afrikans dans.
Efter dansen fik vi en rundvisning af en lokal som viste os hvordan de boede. I flettede huse med baal i midten. Vi fik alle tildelt en rolle og jeg blev den 1 kone, saa var der selvfoelgelig manden, bedstefar, soester, 2. kone osv. Det var meget sjovt.
Efter vores rundvisning kom vi ned til et vandfald hvor vi kunne bade. Skulle lige overbevise mig selv at der ikke var nogle slanger eller andet klamt i vandet. Det var ret fedt naar man foerst kom i. Dejlig med en lille forfriskning.
Vores trejde stop var ved et marked. Her fik Merete og jeg virkelig shoppet amok og pruttet med prisen. Fantastisk. Tror lidt at den gamle mand var traet af os fordi vi brugte saa lang tid men vi skyndte os alt hvad vi kunne og fik koebt en to malerier, en hue, haarboejle og andet godt. Det var saa hyggeligt.
Vores fjerde stop var ved den beroemte butik hvor de laver lys. Det er helt vildt at se sidder og laver en elefant og alle mulige andre afrikanske dyr i haanden.
Det sidste stop var igen projektstedet. Denne gang stoppede vi ved shoppen. Og her blev der ogsaa brugt en del penge. Fik koebt borfdskaaner, daekservietter og gave til mutti og far. Saa det var bare godt.

Om aftenen var der lagt op til dans. En fra hostlet spiller trommer saa der var lagt op til en dyst. Pigerne skulle danse, Swazi mod Danmark. Det var ret sjovt. Bagefter fik vi en hel times gratis trommeundervisning. Saa fedt. Tror jeg skal begynde at spille trommer derhjemme.. haha..


Dagen efter tog vi til en lokal frisoer. Her fik Merete flettet alt sit haar. De sagde det ville tage omkring 2 timer - det tog seks. PUHAAA..
I mellemtiden blev jeg friet til to gange. Af en mentalt forstyrret mand og en fulderik. Sindssygt gode tilbud. Ved da hvor jeg skal tage hen hvis jeg en dag bliver desperart. hmm..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar