søndag den 8. november 2009

Safari

Dag 1

Vi tog bussen tidlig om morgenen fra Swaziland til Nelspurit i Sydafrika. Her blev vi hentet af Livingstone trails.

Paa vej mod Kruger National Park skulle vi se nogle ting.

Vi saa guds vindue som er en udsigtspost over en dal. Fantastisk udsigt. Lidt hoejere oppe kunne man gaa igennem noget regnskov. Kan kan virkelig maerke at temperaturen er en anden.

Herefter tog vi ud til et vandfald omringet af en masse klipper og dal. Det var saa flot at se. og vandet var bare koldt. Uden for ved p-pladsen var der et lille marked. Her kunne man koebe det soedeste salatbestik som jeg bare blev noedt til at eje, formet som en giraf. Saa flot!!

Derefter tog vi ud til endnu en udsigtspost hvor man kunne se ud over verdens 2. stoerste Canyon. Helt vildt flot udsigt. klipperne omkring havde de sjoveste former. og hold da k.... hvor var der langt ned.

Saa var der bare tilbage at finde campen hvor vi skulle overnatte i telt. Puhaa.. Det viste sig nu at vaere meget hyggeligt. Det var noget vildt laekkert mad og saa lavede nogle af de lokale boern noget underholdning. Blev igen hevet op og skulle danse. haha..

Paa pladsen var der en hel gruppe danskere saa om aftenen sad vi rundt omkring baalet og sang. SAA hyggeligt..

Dag 2

Det var tid til at sige godmorgen kl 04:30. Hold fast det var haardt for er bare ikke noget morgenmenneseke. En troest var dog at vi skulle ud og se alle dyrene. Vi blev koert fra Campen til en anden camp inde i Kruger hvor vi skulle overnatte de naeste to dage. Vi fik kun lige naaet at ligge vores ting. Vi skulle koere rundt i en aaben jeep saa der var rig mulighed for at faa taget en masse gode billeder. Paa vejen ind til Kruger saa vi en hvis loeve. Det var foerste gang vores guide har set saadan en selv om han har arbejdet der i seks aar og har boet lige udenfor Kruger hele sit liv. Fantastisk start paa dagen.

Efter et par timer tur stoppede vi ved et lejr hvor vi fik den laekreste morgenmad. Vi fik roeraeg, bacon, broed og hvad der ellers hoerer til. Bare dejligt.

I loebet af dagen blev det rigtig var og den varme luft vi fik i hoved var rigtig ubehagligt. Forstil jer at faa en foen i hoved i 9 timer. Det bliver ret ubehageligt paa et tidspunkt. Men ellers var det helt vildt at vaere saa taet paa de vilde dyr.

Vi saa saa meget den i dag: the big five (loeve, leopard, boeffel, elefant og giraf) desuden saa vi ogsaa zebra, naesehorn, vortesvinet Pumba, flodhest, hyaene og meget mere. Zoologisk have kan godt pakke sammen.

Vi saa 10 loever gaa langs vandkanten og vente paa det rigtige oejeblik til at saette jagten igang. Jagten kom desvaerre, for os, aldrig da alle de andre dyr havde luret hvad der var paa faerde og stak af.

Efter otte timers koersel rundt i parken blev vi sat af ved en lejr. Her blev vi hentet af en anden jeep, hvor vi skulle paa nattekoersel. Vi skulle egentlig foerst have vaeret paa den tur dagen efter men der var fuldt booket saa vi blev rykket en dag frem. Det resulterede i at vi naesten ikke havde noget batteri paa kameraret. Men vi fik dog taget et par stykker.

Vi var sammen med en hel flok pensionister som var meget optaget af at se naesehorn. Og dem fik vi set en del af. Desuden saa vi ogsaa et glimt af en leopard. Helt fantastisk. Det er det dyr der er svaerest at finde i parken. Fik desvaerre ikke noget billed. Men jeg har set det og det er det der taeller.

Dag 3

05:20 - godmorgen saa skulle vi op igen. Jeg tror jeg har vaeret rigtig traet i den nat. Troede der var en abe i vores telt og tog rent faktisk en lygte og begyndte i panik at lede efter den. Den har selvfoelgelig siddet udenfor men saa langt kunne jeg ikke taenke foer jeg virkelig havde tjekket teltet grundigt.

Vi saa jo de fleste dyr i gaar saa i dag kunne jeg nyde naturen og dyrene med oejene og ikke gennem linsen. Fantastisk. Vi koerte ret lang tid uden at se saa meget, men det var hele turen vaerd for vi kom sindssygt taet paa 5 loever. Ca. 50m. Og vi saa rent faktisk to loever parrer sig. Haha..

Efter lidt tid saa vi en doed giraf og lidt laengere vaek ca 25 m fra os laa loeverne i skyggen. De var netop blevet faerdige med deres maaltid. En lidt blandet oplevelse det var jo lidt synd for giraffen men det er jo saadan verden fungere. Og det var lidt vildt at se i virkeligheden. Fik taget en del billeder af en giraf med involde haengene ud af maven. hmm..

Heldigvis saa vi en levende giraf sidst paa turen. Den var kun 2m fra os. Og havde det floteste skin.

I dag saa vi selvfoelgelig ogsaa elefanter, zebra og meget mere bl.a. krokodille og flere flodheste. De er bare bedaerende. Naah.

Dag 4

Endnu en gang godmorgen kl 05:00. Er stadig ikke blevet god til det. Er jo ikke ligefrem noget morgenmenneske. Men op det kom jeg. Det er vores sidste dag i dag. Vi skal bare ha en lille tur rundt paa en time, foer vi skal tilbage til campen og ha morgenmad.

Det var en stille og rolig tur vi havde hvor vi bare sad og suegde de sidste indtryk til os. Dejligt. Man kunne ikke saette en finger paa morgenmaden, den var perfekt - og der var pandekager. mmm..

Efter turen kom den lange tur til Jo.burg ca 5 timers koerelse.

Her har vi saa vaeret et par timer og og morgen flyver vi videre til Mexico. Det bliver saa fedt naar foerst vores 24 timers lange tur er overstaet.